Add a Twitter-hez.. Add a Facebook-hoz.. Add az iWiW-hez.. Add a Startlaphoz.. Add a Google könyvjelzőkhöz
Oszd meg!

*******

2005
szitár, Imdad Khani Gharana
shankar-gitár, Imdad Khani Gharana

2006
Bansuri, Maihar Gharana

2007
Dhrupad, Dagarvani

Dhrupad, Dagarvani

Sarod, Senia Bangash Gharana

2008
ének, hindusztáni
Kathak tánc
szitár, Imdad Khani Gharana

2009
Gottuvadhyam, Karnatikus

szitár, Imdad Khani Gharana

shankar-gitár, Imdad Khani Gharana

Sarangi

2010
Santur
Dhrupad ének

2011
Tabla
Ghatam, Kanjira, Karnatikus

Sarod, Senia Bangash Gharana

Ének, Karnatikus
Bansuri

2012
Qawwali, Pakistan
Qawwali, Pakistan
Sarod, Shahjahanpur Gharana
szitár, Imdad Khani Gharana
hegedű, Karnatikus

2013
Dhrupad ének

2014
Indad Khani Sitar
Masters of Percussion

2015
Carnatic Bansuri
Imdadkhani Sitar

2016
Khyal Vocal
Maihar Gharana Sarod


Kathak Yatra - a Kathak Útja

2008. november 10. hétfő 20.00
Trafó, Budapest

9 Kathak táncos - 5 zenész
a világhírű Pandit Birju Maharaj Kathak tánccsoportja

Az est nem csupán betekintés Észak-India legnépszerűbb klasszikus táncába, de egyben kultúrtörténeti tabló is, melyen végigkövethetjük az indiai előadóművészetek változásait és változatait az évszázadok és a Kathak tánc tükrében. A 9 táncos bemutatja a Kathak tánc történelmi változásait, a 6 indiai zenész pedig a Kathak kísérőzenéjének és az eltáncolt darabok szövegének variációt. Ugyancsak megismerhetjük az indiai táncoknál, az átlényegülésben és megjelenítésben is nagy szerepet kapó fellépőruhák végtelen változatait

fotók: Zafir Dániel ©


A világ változik. Néha gyorsabban, mint gondolnánk.

Az egyik generáció romjaiból fejlődik ki a másik.
A Kathak is így fejlődött évszázadokon át.
Ezen az estén egy ritkán hallható és látható történetet mesélünk el.

Kathak Yatra – A Kathak Útja

1. szín:

A vidéki falvakban a templom volt a fiatalok és idősek találkozóhelye. Ezek a templomok, egy gazdag kultúra megalapozói, a zene és a tánc által való történetmesélés helyszínei voltak. A táncot Kathak-nak nevezték, amely a 'katha', vagyis történet szóból eredt. A tánc rituális alapokon nyugodott, de hamarosan a népi fesztiválok (pl. Holi – a Tavasz, a Színek Ünnepe, Diwali – A Fény Születésének Ünnepe, stb.) kedvelt műfajává vált.

2. szín:

A gazdag uraságok támogatása segítette a művészeket, hogy a művészetre koncentrálhassanak. A komplex ritmikai játékok elengedhetetlen részévé váltak a Kathak táncnak. A táncosok a képességeiket és táncban rejlő lehetőségeket kezdték fejleszteni. A fényűző, sokszínű tánc megjelent a családi ünnepségeken is, ahol a vendégeket szórakoztatta.

 

3. szín:

Az indiai muzulmán uralom erősen áthatotta a mindennapi életet és a kultúrát. A tánc és a zene műértő Avadh Nawab-jai (Észak-India urai), előszeretettel támogatták Kathak táncot. A költészet (rubai, ghazal), a lírai mozdulatok és az érzékeny kifejezés egy teljesen új előadói stílust hozott a fejedelmi udvarokba.

4. szín:

India függetlenné válása után a művelt közönség és a táncosok egy új formanyelvet kezdtek kidolgozni. A Kathak nemzetközi hírű, változatos tánccá vált. Pandit Birju Maharaj, a Lucknow Kathak Iskola fáklyavivője a tánc reneszánszát indította el, melyben a vizualitás, az absztrakt mozdulatok és a táncosok légzésének hangja egyaránt az emberi érzések kifejezését szolgálta. A zenileg is kitűnően képzett Pandit Birju Maharaj számos ritmikai játékot dolgozott ki, melyek a szóló és csoportos táncelőadások koreográfiáját színesítették.

fellépők:

Pandit Birju Maharaj – Táncos, Énekes, Útőhangszeres
Saswati Sen - Táncosnő
Mahua Shankar - Táncosnő
Mamta Maharaj - Táncosnő
Luna Poddar - Táncosnő
Pallabi De - Táncosnő
Ipshita Misra - Táncosnő
Raghav Sah - Táncos
Sanjeev Parihast – Táncos
Deepak Maharaj - Táncos, Énekes
 
Debashis Mukherji - Tabla
Jayanto Banerjee - Szitár
Umesh Misra - Sarangi
Dinesh Poddar - Fény

A Kathak tánc:

A Kathak Észak-India legnépszerűbb klasszikus tánca. A Kathak szó a szanszkrit katha-ból ered, melynek jelentése: mesélni. Ez egy alapvetően történetmesélő tánc, amelyben nagyon fontos szerepet kap a ritmusszekcióval felelgető, virtuóz lábmunka (tatkar), valamint a művészi tánc-forgás (chakkar), melyek az emberi érzelmeket (bhava) igyekeznek táncban kifejezni.

Pandit Birju Maharaj:

Az 1938-ban született Pandit Birju Maharaj a Kathak tánc legismertebb előadója, az ún. Lucknow Kalka-Bindadin Kathak Gharana képviselője. A legendás Maharaj Kathak táncos család leszármazottjaként, édesapjától és Gurujától Acchan Maharaj-tól tanulta a táncot. Bár a tánc az élete, emellett a hindusztáni klasszikus zenét is mesteri szinten gyakorolja. A Kathak tánc új fejezetét nyitotta meg, mikor elkezdett a klasszikus táncelemeken alapuló táncdrámákat koreografálni. A világ szinte minden szegletébe eljutva, több ezer táncestjével és workshopjával bizonyította a klasszikus Kathak tánc létjogosultságát a modern világban. 13 évesen kezdett tanítani Delhi, Sangeet Bharti nevű iskolájában. Később a világhírű Bharatiya Kala Kendra, majd a Kathak Kendra (a Sangeet Nathak Akademi Kathak iskolája) vezető tanára lett, valamint a 1998-ban történt nyugdíjba vonulásáig igazgatta az általa alapított Kalashram, Kathak Tánc és Előadóművészeti Akadémiát. Birju Maharaj számos kitüntetést kapott, köztük 1986-ban India 2. legrangosabb művészeti kitüntetését, a Padma Vibhusan címet, illetve Sangeet Natak Akademi Díjat, és a Kalidas Samman Díjat. A Benares Hundu University és a Kairagarh University díszdoktorává választotta.

Birju Maharaj oldala: http://www.birjumaharaj-kalashram.com/